Een race competitie voor studenten
Je zou denken dat de Formula Student een auto race is voor studenten. In werkelijkheid zit er wel een klein stukje racen aan verbonden maar dat is niet waar de competitie om gaat. In dit artikel ga je alles lezen over de competitie, regels en het doel. Klinkt leuk? Lees dan zeker verder!
Design competitie
Wat belangrijker is dan de race zelf is het ontwerpen en bouwen van de raceauto. De studenten werken hard aan een goed design waarmee de meeste punten binnengehaald kunnen worden op de “racedag”. Dat zetten we tussen aanhalingstekens omdat het niet alleen racen is. De auto wordt op verschillende punten beoordeelt, een gedeelte zonder bestuurder en een gedeelte met:
Zonder bestuurder wordt de raceauto beoordeeld op drie punten. Het design, Cost & manufacturing en de Business plan presentation.
De dynamische proeven, met bestuurder dus zijn de volgende:
– Acceleration
– Skipad
– Autocross
– Efficiency
– Endurance
Voor bepaalde onderdelen zijn meer punten te halen dan voor andere. Naast de competitie zijn er ook nog andere prijzen te winnen, deze worden uitgereikt door sponsoren. Hierbij kan je denken aan de meest innovatieve manier van elektriciteitsgebruik in een raceauto of de meest recyclebare raceauto.
Regels
Aan de Formula Student zijn natuurlijk ook een aantal regels verbonden, deze hebben vooral te maken met veiligheid, maar niet allemaal. Het is belangrijk dat een team bestaat uit huidig hogeschool of universitaire studenten, ook de bestuurder van de racewagen. Hierdoor is een team beperkt in werkuren, ervaring, opleiding en budget. Professionals mogen wel om advies gevraagd worden maar het uiteindelijke ontwerp moet door de studenten worden gemaakt en opgeleverd.
Aan de motoren zijn ook een aantal regels verbonden. De benzinewagens moeten een viertakt motor hebben met minder dan 600cc. In de elektrische klasse is een maximaal vermogen van 80 kW toegestaan.
Veiligheid
Hier zullen we de veiligheidsregels kort samenvatten, aangezien dat de meesten zijn. Alle wagens moeten verplicht twee roll hoops hebben met een minimale dikte, dit zijn buizen die boven de bestuurder langs lopen. Mocht de wagen dan omrollen, zit de bestuurder veilig. Voorin de auto moet een werkende crash structuur zitten. Het team moet voor deelname ook bewijs laten zien dat deze werkt. De remmen moeten goedgekeurd zijn door een externe partij en de bestuurder moet vast zitten met een vijf of zes puntsgordel. Verder mag er geen directe onbeschermde lijn zijn tussen de bestuurder en olieleiding, koelvloeistof of brandstof.