Vintage in de motoren branche

grijze BMW k100 café racer

Vintage wordt steeds populairder, dat snappen wij!

Jazeker, op deze blog zijn ook een aantal schrijvers die meer van motors houden dan auto’s! En dat is het onderwerp voor vandaag. In gedachte van oude spullen een nieuw leven geven, kijken we vandaag naar een aantal modellen en types die al goed dertig jaar oud kunnen zijn. En naar mijn mening nog makkelijk het dubbele mee kunnen!

Vintage of retro

Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt dus laten we eerst het verschil duidelijk maken. Retro en vintage items zijn beide (in dit geval motoren) uit de jaren 1920 tot 1980. Het verschil is dat een vintage motor, in die tijd al een bepaalde waarde had en werd gezien als een goede, mooie of zeldzame motor. Omdat niet elke motor weer een jaar ouder wordt, worden deze vintage motoren ook steeds zeldzamer. Een retro-motor aan de andere hand was in de tijd dat die nieuw was geen speciaal model. Ik ben nog niet zo oud dus geen idee of de modellen waar we het over gaan hebben vintage of retro zijn. Ze zien er in ieder geval met de juiste tuning geweldig uit!

Café racer

We starten met mijn favoriet: café racers, er zijn een aantal motoren die er in hun jaren 80 of 90 jasje niet erg indrukwekkend uit zien. Maar omgebouwd tot café racer zijn het de mooiste motoren op de weg! Mijn favoriet is een BMW K100, net als op de afbeelding bovenaan dit artikel. Kijk maar eens op google voor nog mooiere voorbeelden. Wat maakt nou precies een café racer? In de jaren 50 werden er nog geen sportieve motoren gemaakt, mensen gingen dus zelf hun motor ombouwen naar een sportief model. De trotse eigenaren van de motoren wilden hem graag aan veel mensen laten zien, dat deden ze bij cafés. Daar komt de naam vandaan.

Bobber

Een bobber is een tweede optie om je oude motor om te toveren tot een stalen pronkstuk met een vintage look! Bobbers zijn motoren op basis van een chopper, bijvoorbeeld een Honda Shadow. Bobbers zijn eigenlijk al ouder dan choppers. In de jaren 20 tot 40 werden motoren lichter gemaakt door al het onnodige eraf te halen, tanks kregen een druppelvorm en er werden 1 persoons zadels heel dicht op het achterwiel geplaatst. Dit werd toen gedaan om een snellere motor te maken. Vervolgens kwamen choppers op de markt en kelderde de populariteit van bobbers. Sinds de 21e eeuw zijn ze weer populairder. Nu worden bobbers meestal gemaakt door een chopper zo leeg mogelijk te halen. Ook zijn er veel motormerken die kant-en-klare bobber modellen verkopen.

Scrambler

De derde mogelijkheid om je oude motor te reviseren tot een pareltje is het ombouwen tot scrambler. Veel motoren die omgebouwd worden tot café racer kunnen ook omgebouwd worden tot scrambler. Scramblers zijn te herkennen aan hun (meestal) hogere zadel en offroad banden over de origine van scramblers weten we niet zo veel als de voorgaande categorieën maar de term wordt gebruikt voor motoren die zowel op de weg als offroad kunnen rijden. Het eerste gebruik van de naam scrambler zou zijn ontstaan in de jaren 20 waar Britse rijders racete op een mix van verschillende soorten terreinen. Het verhaal zou zijn dat een commentator op een dag de race een “scramble”noemde.

Tot slot

Vind jij sleutelen leuk of heb je wat extra tijd? Neem dan zeker een dieper kijkje in deze drie typen motoren en wie weet wordt jij ook verliefd! Als je geen tijd hebt om zelf te sleutelen dan zijn er ook veel motor ontwerpers die maatwerk aanbieden zodat jij je vintage droommotor kan laten maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *